|
“It’s a small world after all” is een kunsteducatief duurzaamheidsproject voor de bovenbouw van het primair onderwijs. Uniek aan "small world” is dat zowel de leerlingen als hun ouders actief betrokken worden. Het doel van het project is om tot een duurzame gedragsverandering te komen. We hebben immers maar één aarde en zo groot en onuitputtelijk is deze niet.
, Het project bestaat uit een voor-les, een projectdag met een presentatie voor de ouders en een na-les. Op de projectdag maken de leerlingen een theatrale beleving, hierbij worden zij begeleid door twee kunstvakdocenten. De leerlingen bepalen zelf welke milieuproblematiek(en) zij hierin zichtbaar en voelbaar maken. De beleving en het maken ervan moet de leerlingen en hun ouders tot intrinsieke motivatie brengen voor duurzaam gedrag. Na de beleving kiezen de leerlingen met hun ouders een duurzaamheidschallenge van 2 á 3 weken uit. Tijdens de na-les wordt deze geëvalueerd. Hierbij kunnen de leerlingen elkaar tips geven over hoe de challenge naar blijvend gedrag omgezet kan worden. De leerlingen bedenken de challenges deels zelf in de voor-les. Tijdens deze voorles leggen de leerlingen eveneens de basis voor de beleving. Hun ideeën zijn leidend. In maart 2020 vond de eerste uitvoering plaats op Basisschool De Klimop in Hoofddorp o.l.v. theatermaker en docent Nynke Vermuë en beeldend kunstenaar en docent Sjoukje Dijkstra. Begin komend schooljaar zal op De Klimop nog een klas deelnemen. Het project kan gefinancierd worden vanuit zowel een "cultuurpotje" als een duurzaamheidspotje". Heeft u interesse in dit project? Vanaf schooljaar 2020-2021 komen wij graag op uw school. Neem contact met ons op. Marloes Lambriex en Michel Hormes ontwikkelden dit project in 2020 i.s.m. de Master Kunsteducatie van de AHK. |